Over de cello
De cello is familie van de viool, de altviool en de contrabas. Je kunt hem zien als de grote broer in het gezin. Groot is hij zeker; hij kan namelijk niet onder de kin gezet worden om te spelen. Vroeger klemde men de cello tussen de benen (heel vroeger natuurlijk, bijna twee eeuwen geleden), in een houding zoals die nog steeds te zien is bij de Viola da Gamba. Omstreeks 1850 werd de pin gepromoot door cellist Adrien Servais, en die zorgde voor een revolutie in het imago van de cello. De cello werd ineens een heel virtuoos instrument dat de indrukwekkende acrobatiek van de viool gemakkelijk aan kon.
Bij acrobatiek heb ik het voornamelijk over wat de linkerhand van de cello kan. De linkerhand heeft als taak de vier snaren van de cello in te drukken om zo verschillende tonen te produceren. Je hebt op een cello ongeveer een meter aan snaarlengte te gebruiken, dus een behoorlijke hoeveelheid noten die je tot je beschikking hebt. Maar de linkerhand is niet de enige hand die virtuositeit uitstraalt. De rechterhand, die de stok roert tot het trillen van de snaren heeft ook momenten waarmee indruk gewekt wordt! Tegenwoordig heeft de rechterhand het iets makkelijker, door de uitvinding van snaren van staal, die over het algemeen veel gemakkelijker aanspreken. Maar tot ongeveer 80 jaar geleden was de norm om op snaren van darm te spelen. Die zijn veel fijngevoeliger, en dus vroegen die juist om virtuositeit van de rechterhand.
Over mijn lessen
In mijn lessen staat het gemak en de rust in het spelen bovenaan. Ik heb in mijn jaren aan het Conservatorium altijd moeten worstelen tussen spelen met intentie en ontspannen blijven. Dankzij die jaren heb ik gelukkig een groot begrip gekregen voor wat het spelen vanuit rust inhoudt. Ik ontleen veel van mijn inzichten aan mijn docent, Jeroen den Herder, en aan de methode in twee essays van Christopher Bunting.
Naast privéles ben ik ook ervaren met het geven van groepslessen aan cellisten. Ik ga mijn lesjaar inrichten met groepslessen die gericht zijn op speciale thema’s van het cellospelen, zoals verschillende oefeningen voor bepaalde technieken, of specifieke soorten muziek.
Groepsles geef ik veelal aan jonge kinderen op de basisschool, bij organisaties als het Leerorkest in Amsterdam, het IKEI in Rotterdam en de Muziekschool Waterland in Purmerend.
De beste manier van lessen geven is privéles, omdat alle tijd besteed kan worden aan iemands persoonlijke eisen en ontwikkeling. Echter ga ik mijn lessen ook in duo-vorm aanbieden, omdat er ook veel geleerd kan worden van de kwaliteiten en problemen van een collega cellist.
Dit is tijdens groepslessen van belang, maar werkt nog beter wanneer je met zijn tweeën les hebt. Ik ga per leerling zoeken naar een goed ‘maatje’, zodat elke leerling een goede aansluiting vindt met een andere.
De inhoud van de cellolessen zal ik met elke leerling bespreken. Het is altijd nuttig als je als leerling weet wat je wilt doen met en tijdens de lessen, en dat ik als docent je daarin kan begeleiden. Ik ben niet in alle muziekstijlen even thuis, maar als je specifieke wensen hebt dan wil ik daar altijd in mee gaan en daar muziek voor uitzoeken. Of als je wilt weten wat voor muziek er is voor de cello, dan kan ik daar natuurlijk (urenlang) over vertellen en voorbeelden geven!
Huur cello
Wanneer je graag cello wilt spelen is het natuurlijk belangrijk dat je eerst aan een instrument komt. Denk daarbij al gauw aan een cello, een strijkstok, een hoes om beiden in te vervoeren en een manier om de pin van de cello in de grond vast te zetten (dat wordt veelal gedaan met een plankje of riem). Je wilt natuurlijk een instrument dat mooi klinkt en waar het niet te moeilijk is om mooie klank te maken, maar goede instrumenten zijn natuurlijk ook duur.
Het is voor een beginnende leerling niet handig om een instrument te kopen. Het uitzoeken van een instrument dat bij je past kost tijd en daar heb je ook inzicht voor nodig. Niet alles cello’s zijn hetzelfde, er is net zo veel verschil tussen twee cello’s als tussen twee personen! Het is vaak beter om eerst een cello te huren totdat je weet wat je in een cello zoekt. Dit geldt ook voor de strijkstok, die onderling ook veel van elkaar verschillen.
Ik heb mijn leerlingen verschillende plaatsen aangeraden waar ze hun cello kunnen huren. Meestal huur je een cello in een pakket samen met stok, hoes en overige benodigdheden. De precieze details staan vaak op de websites van de verhuurders zelf.
Wil je graag aan een huurcello komen, dan kun je terecht bij deze adressen:
- Stichting Instrumentenfonds Nieuwegein, Ruth de Wit, bereikbaar via 030-6038297
- Maki Ishizuka Vioolbouw, Utrecht, https://www.makivioolbouw.nl tevens bereikbaar via 030-2658417 en email
- Strijkinstrumentenshop Den Haag, https://www.strijkinstrumentenshop.nl/verhuur/cello-huren, tevens bereikbaar via 070-2210831 en email
Lestijden en locatie
Woensdag: tussen 13.30-21.30 uur in Theater Aan de Slinger
Over mijzelf
Ik begon met mijn cellolessen toen ik 8 jaar oud was. Ik begon mijn lessen bij mijn middelbare school in Italië, bij Saverio Gliozzi, die daar aan de school verbonden was voor voor- of naschoolse lessen.
Na vier jaar verhuisde ik terug naar Nederland en ging ik verder bij Rob Hageman, cellist uit het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en daarna aan het Hellendaal Instituut bij Rosalie Seinstra. Kort daarna werd ik aangenomen bij Jeroen den Herder aan het Conservatorium van Amsterdam, en in 2013 behaalde ik daar mijn Bachelor diploma. Gedurende het laatste jaar in Amsterdam volgde ik daarnaast lessen op barokcello bij Viola de Hoog.
In 2014 startte ik mijn Masterstudie aan het Codarts Conservatorium van Rotterdam, wederom bij Jeroen den Herder. Mijn Master diploma behaalde ik in 2016 met onderscheiding. Als onderdeel van mijn Master voltooide ik een onderzoek naar de Franse componist Jean-Louis Florentz en zijn muziek voor de cello.
Ik ben gedurende mijn studies veel bezig geweest met kamermuziek. In Amsterdam was ik actief in vaste kamermuziekbezettingen, zoals het pianotrio, het strijkkwartet en het klarinettrio, met werken van Schubert, Turina, Rossini, Dvorak en Brahms. Twee jaar was ik onderdeel van het ensemble Looptail, dat zich specialiseert in de hedendaagse muziek en daarin steeds nieuwe innovaties ontdekt en verkent. In Rotterdam begon ik weer met een klarinettrio, dat later uitgroeide tot inmiddels een klarinetsextet, en wat nu het Marbel Ensemble heet.